بازدید 1973

روسیه اتهام نقض توافق هسته‌ای را "کاملا بی‌اساس" می‌داند

روسیه اتهام‌زنی دولت ترامپ مبنی بر اینکه معاهده دوران جنگ سرد درباره موشک‌های بالستیک میان‌برد را نقض کرده، رد کرد. این تنش‌ها می‌تواند امنیت را به خطر انداخته، ناتو را دچار تفرقه کند و توافق‌های کنترل تسلیحاتی را تضعیف کند.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 10 December 2017

روسیه اتهام‌زنی دولت ترامپ مبنی بر اینکه معاهده دوران جنگ سرد درباره موشک‌های بالستیک میان‌برد را نقض کرده، رد کرد. این تنش‌ها می‌تواند امنیت را به خطر انداخته، ناتو را دچار تفرقه کند و توافق‌های کنترل تسلیحاتی را تضعیف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه این اتهامات کاخ سفید مبنی بر اینکه مسکو "پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد" ۱۹۸۷ را نقض کرده است، کاملا بی‌اساس خواند.

در بیانیه ریابکوف درباره نقض پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای مذکور آمده است: چیزی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد چون اصلا چیزی نیست. مسکو کاملا به این پیمان پایبند است اما اگر آمریکا اعلام کند که معاهده مذکور شکسته شده است، واکنش نشان می‌دهیم. با این وجود اگر طرف مقابل از اجرای مفاد توافق سر باز بزند، طبق گفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متعاقبا وارد عمل می‌شویم.

وزارت خارجه آمریکا جمعه گفت دولت ترامپ هم ابزارهای اقتصادی و هم نظامی را در پیش گرفته تا از تبعیت روسیه از توافق ۱۹۸۷ اطمینان حاصل کند. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در حالی که ایالات متحده آمریکا یک راه‌حل دیپلماتیک را پیگیری می‌کند، ما اکنون تدابیر نظامی و اقتصادی را مد نظر داریک تا از تبعیت فدراسیون روسیه از توافق اطمینان حاصل کنیم.  

ریابکوف همچنین از دولت ترامپ بابت تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه روسیه انتقاد کرد و هشدار داد: فشار اقتصادی آمریکا به تغییر سیاست‌های روسیه کمکی نمی‌کند. او افزود: زمان آن است که سیاستمداران و دیپلمات‌های آمریکایی درک کنند که فشار اقتصادی و نظامی علیه روسیه جواب نمی‌دهد. تلاش‌ها برای ترساندن ما با تحریم خنده‌دار است.

معاهده ۱۹۸۷ که میان رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق به امضا رسید، روسیه و ایالات متحده را از مالکیت، تولید و انجام پرتاب‌های آزمایشی برای موشک‌های کروز و بالستیک با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع می‌کند. با این حال روسیه تاکید دارد که آمریکا با استقرار سامانه‌های ضد موشکی آگیس در اروپا این توافق را نقض کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات